Begonnen met Weight Watchers | Persoonlijk

Ja, ook ik ben eraan begonnen.. afvallen met Weight Watchers. Ik weeg net even wat meer dan ik zou willen en mogen en wilde daar graag wat aan doen. Dus, ik schreef mij in en begon met punten tellen. Hoe het mij de eerste week vergaan is?

Nou, in een woord: pittig. Ik ben niet zo’n hele makkelijke eter en een standaard menu zonder keuzes vind ik helemaal niets. Daarom vind ik dit programma de beste optie, omdat je zelf uitmaakt wat je eet en ook wel eens een extraatje mag nemen.

Per dag krijg je een aantal punten toegewezen en je hebt ook nog een reservepotje met weekpunten die je verdeeld over de week kunt gebruiken. Stel je hebt een verjaardag of je gaat op visite, dan kun je die punten aanspreken. Alle voedingsmiddelen die je eet hebben punten, die je gedurende de dag bij elkaar optelt.

Voor mij was het echt even heel erg wennen. Ik ben een snoeperd, gek op chocolade. En ja, dat at ik elke dag. En dan niet een chocolaatje, maar soms wel eens een hele reep. Niet goed natuurlijk, dat weet ik zelf ook wel. Met alleen al niet meer snoepen zou ik een heel eind komen. Maar als dat zo makkelijk was dan had ik dit artikel natuurlijk niet hoeven schrijven.

Ik mag in totaal op een dag 30 punten eten. En ik kan je vertellen, 30 punten is niet veel. Een broodje of cracker is 1 punt, maar vooral het beleg wat je daarop doet kost je vaak veel punten. Ik vind smeerbare dingen voor op brood (tonijnsalade of zalmsalade bijvoorbeeld) echt helemaal niet lekker en kies het liefst voor vleeswaren of kaas. Maarja, een plakje kaas is vier punten en dan gaat het hard. Zeker het avondeten vind ik heel moeilijk. Een eetlepel olijfolie om in te bakken kost mij al vijf punten! Veel groente eten dus en de koolhydraten zo laag mogelijk houden. Ik heb al geprobeerd kip te bakken met 1 theelepel olijfolie (want, maar een punt) en dat ging uiteraard niet zo goed.

Echt even een omslag voor mij, want ik moet heel anders gaan eten. Ik ben nu ruim een week bezig en ben echt steeds aan het zoeken naar maaltijden met zo min mogelijk punten die wel goed vullend zijn. Veel meer groente en fruit eten als tussendoortjes en snoepen is echt uit den boze.

De eerste week was echt wennen, wennen aan minder eten en anders eten. Ik heb de eerste paar dagen echt honger gehad. Ik was niet gewend om de hele dag te teren op crackers zonder boter en mager beleg, twee broodjes met kaas en wat rijst met een salade als avondeten. Ook had ik last van hoofdpijn en minder energie. Maar dit hoort er nu eenmaal bij en daar moet je even doorheen.

Maar het is voor een goed doel, want ik wil graag slanker worden en mij weer zekerder voelen in mijn lichaam. Ik vermijd bepaalde kleding omdat ik mij daarin niet fijn voel en dat zou ik toch graag anders willen. Nu vind ik het pittig, maar ik denk dat ik uiteindelijk heel blij ben dat ik toch de stap heb gezet om anders te gaan eten.

Ben jij bekend met Weight Watchers? Heb jij misschien tips wat betreft recepten voor mij?

Liefs Iris

10 Reacties

  1. Maaike
    augustus 19, 2016 / 07:06

    Stoer! Jij kan dit! Wellicht zijn mijn paleo recepten ook iets om te proberen. Ze zijn koolhydraatarm :).

    • augustus 19, 2016 / 18:07

      Ik hou je website in de gaten hoor!

  2. augustus 19, 2016 / 07:37

    Een plak Milner kaas is geloof ik maar 3 punten! En olijfolie en heb ik nooit geteld. Vond 30 dan inderdaad een beetje weinig. Nu doe ik wel maar een heel klein beetje. Of misschien vlees in een Airfryer? Scheelt je aanzienlijk punten!

  3. Desiré
    augustus 19, 2016 / 12:48

    Goed van je dat je dit probeert! ik zelf heb nog nooit weight watchers gedaan maar ik vind het concept goed. Zo leer je zelf om dingen uit te zoeken en krijg je een veel beter beeld van wat er eigenlijk allemaal in de producten zit. Je moet creatief zijn en neemt niet klakkeloos een voorgeschreven plan over.

    Ik zelf probeer af te vallen met de My Fitness Pal app; hier moet je ook zelf alles samenstellen en let je ook op de koolhydraten, vetten en suikers (en kcal’s natuurlijk). Ik weet precies waar het bij mij aan ligt (snoepen) en met zo’n app heb je ook een beter overzicht van wat je nu eigenlijk allemaal eet en wat je precies binnenkrijgt.

    Misschien een paar tips voor jou:
    – kip grill ik in een (panini) grill apparaat (die je zo dubbel klapt), je hebt dan geen boter of olie nodig en het smaakt heerlijk en blijft sappig.
    – kip in de airfryer is ook een uitkomst, weer geen olie nodig! en smaakt heerlijk!
    – groente en zoete aardappel etc. in de airfryer; weer geen olie nodig (echt een uitkomst dat ding! ik heb die van Princess, die werkt super, doet niet onder voor de XL van phillips en de helft goedkoper!)
    – ook ik hou van chocolade maar snoep nu alleen af en toe aan de chocolade van de Body & Fit shop (online bestellen) ik vind de Smart Chocolate – lovely dark (puur) een aanrader als ook de Smart Chocolate – lovely extra dark in cacao nibs
    – en de Body & Fit Chocolate Moment (OMG dit is precies KitKat!!)
    – als je van chocolade pasta houdt (Nutella) dan is de Diablo Hazelnoot chocopasta een dikke aanrader (ook via Body&Fit)
    – ik heb ook toevallig de boter van Weight Watchers voor te smeren, misschien is dat iets nog? geen idee hoeveel punten etc. Ik heb deze bij Kaufland gekocht.
    – ik eet vaak rijstwafels met bijvoorbeeld Slankie en vaak een kippen of groente soepje (zo’n eenpersoon sportie uit blik van bijvoorbeeld Unox of Jumbo) dit vult ook aardig.

    misschien heb je wat aan mijn tips, veel succes met afvallen! 🙂

    • augustus 19, 2016 / 18:09

      Wauw, wat een leuke reactie, dankje! Een airfryer staat al een tijd op mijn lijstje, maar heb ik niet in huis. Super al die tips, daar ben ik erg blij mee.

  4. Cindy
    augustus 19, 2016 / 18:21

    Succes! Ben benieuwd naar af en toe een update, als je wil. Ga zelf rond 1 oktober ook een ander eetpatroon doen. Ben dan een jaar gestopt met roken, en ben inmiddels mijn overgewicht ook zat. Zat altijd lekker in mijn vel, maar overgewicht is nu wel heel erg en krijg last van mijn gewrichten… wil 30 kg afvallen, en WW spreekt mij heel erg aan.

  5. augustus 21, 2016 / 19:28

    Succes met WW! Ik hoor het veel momenteel, en denk telkens ‘zou het ook iets voor mij zijn?’ Is kip uit de oven een optie? Vis maak ik overigens ook meestal in de oven klaar. Misschien leuk om tips die je verzamelt hier langs te laten komen?

    • augustus 24, 2016 / 14:44

      Dankje! Het is heel vrij wat betreft wat je eet, er zijn niet echt restricties, zolang het maar binnen je punten past. Vind ik heel prettig, want ik ben een lastige eter en hou niet van een vooraf bedacht menu. Kip uit de oven is een goed idee, scheelt weer olie.

  6. september 25, 2016 / 09:50

    Van weight watchers krijg je twee koffielepels olie per dag kado. Daar hoef je geen punten voor weg te schrijven. Dat wordt online niet goed aangegeven maar op de cursus wel. Dacht: misschien maak ik het je hiermee wat makkelijker. 🙂 succes!

    • oktober 1, 2016 / 23:35

      Hee, dat wist ik niet! Dankjewel, dat scheelt inderdaad een aantal punten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *